U bent hier: Home / Stedenbouwkundige inlichtingen / Leidraad en nuttige informatie

Leidraad en nuttige informatie

Hier vindt u richtlijnen voor het invullen van uw aanvraag voor Stedenbouwkundige Inlichtingen via het online elektronische formulier met Irisbox, dat u hier kunt openen: SI Irisbox-formulier

Er is ook online hulp beschikbaar bij het invullen van het formulier.

 

Flexibel online invullen

Wanneer u uw aanvraag vervolledigt, kunt u deze op elk gewenst moment opslaan en er later op terugkomen. U kunt uw aanvraag nadien weer oppakken waar u bent gestopt en deze op uw eigen tempo verder voltooien.

U wordt door instructies of tooltips door de verschillende fasen van uw aanvraag geleid.

 

Formulier met invulregels

Op het online formulier wordt u gevraagd een reeks gegevens en documenten in te vullen. Verplichte informatie en documenten zijn gemarkeerd met een sterretje *. Als u de gevraagde informatie of documenten niet verstrekt, kan u uw aanvraag niet indienen.

Afhankelijk van de context en de keuzes die op het scherm worden gemaakt, kan het formulier bepaalde documenten verplicht stellen.

De stedenbouwkundige inlichtingen worden alleen verstrekt aan de eigenaar of de houder van een zakelijk recht op het onroerend goed, of aan een door hem of haar aangewezen persoon (notaris, makelaar, architect, advocaat, familielid, etc.).

Stedenbouwkundige inlichtingen wordt verstrekt tegen betaling van een vergoeding per aanvraag, per kadastraal perceel.

 

Beperkingen en limieten

  • Aanvragen die betrekking hebben op panden die op meerdere percelen liggen, kunnen nog niet volledig digitaal worden verwerkt. Als dit op u van toepassing is, dient u uw aanvraag via de klassieke procedure in bij de betreffende gemeente. Zie de tabel met de stedenbouwdiensten per gemeente.
  • Stedenbouwkundige inlichtingen worden binnen dertig dagen na ontvangst van een volledige aanvraag verstrekt. Het systeem bevestigt en meldt dat de aanvraag compleet is. U kunt de statuswijziging zien in het gedeelte 'Uw aanvragen'.
  • Het gedeelte 'Beknopte Beschrijving' bindt de gemeente op geen enkele manier, omdat ze niet betrokken is bij het opstellen ervan.
  • De documenten die door het systeem worden geaccepteerd zijn bestanden in pdf-, jpg-, png- en jpeg-formaat.
  • De maximale grootte van bestandsnamen is 255 tekens.
  • De maximale grootte per bestand is 20 MB.
  • De totale grootte van de bestanden mag niet groter zijn dan 100 MB.
  • Het maximum aantal bestanden per documentcategorie is 5.
  • Hetzelfde document kan niet twee keer worden geüpload.

 

De verschillende stappen voor het ingeven van een aanvraag:

Stap 1 - Aanvrager

 

Bent u de eigenaar?

Indien niet, handelt u als? (Makelaar, Advocaat, Gemandateerd, Andere)

 

Belanghebbenden toevoegen?

Natuurlijke persoon of rechtspersoon die handelt als (Makelaar, Advocaat, Gemandateerd, Andere)

 

Stap 2 - Goed

Klik op « een geografisch goed toevoegen bien  »

U moet het adres van het goed kennen (straatnaam en nummer) of de capakey van het perceel of de locatie op de kaart.

Voer het adres of de capakey van het perceel in of kies op de kaart en druk vervolgens op "bevestigen".

 

Is het geselecteerde goed bebouwd of  niet ?

Indien het goed niet bebouwd is, vink “een onbebouw terrein” aan en voer het gebruik en de beschrijving van het niet bebouwde goed in door te klikken op "een eenheid toevoegen" en vervolgens het hudig gebruik en de beschrijving van het onbebouwde goed in te vullen.

 

Indien het goed bebouwd is, vink « Een terrein met een bouwwerk of deel van een bouwwerk» aan en klik op “een bouwwerk toevoegen”, benoem vervolgens het bouwwerk in haar geheel, waarvan uw goed deel uitmaakt (vb. Gebouw “Rozenvilla”; eengezinswoning; …). Geef een gedetailleerde beschrijving van het bouwwerk in haar geheel, waarvan uw goed deel uitmaakt. Specificeer het type bouwwerk, het totaal aantal verdiepingen (indien van toepassing) - Het totaal aantal eenheden (indien bekend). Vermeld ook de kenmerken van de gevels en daken (indien van toepassing).

(vb. gebouw met 4 verdiepingen, met in totaal 8 appartementen, in gele bakstenen met een plat geasfalteerd dak). Klik vervolgens op “opslaan”.

 

Beschrijf de details van de eenheid in het geselecteerde bouwwerk, door op  “een eenheid toevoegen” te klikken:

Verdieping: Geef aan op welke verdieping(en) uw eenheid zich bevindt. Bijvoorbeeld:

- In het geval van een halve verdieping kunt u "0,5" gebruiken.

- In het geval van een eenheid met meerdere verdiepingen, zoals een duplexflat, kunt u specifiëren: verdiepingen 1 en 2.

- Voor kelderverdiepingen: gebruik een "-"; voorbeeld "verdieping -1".

- Als de verdieping zich op de begane grond bevindt: gebruik BG of " verdieping 0".

- U kan specificeren: "Volledig gebouw" als het goed in kwestie het volledige gebouw betreft.

 

Huidig gebruik van uw gekozen eenheid: Gelieve het het type gebruik te selecteren dat het beste van toepassing is op de gekozen eenheid. Kies 'Andere' als geen van de toepassingen relevant is voor u, en zorg ervoor dat u in het gedeelte 'Beschrijving' uitlegt waarvoor deze gebruikt wordt of zal gebruikt worden.

Beschrijving: Beschrijf de eenheid en hoe deze zal worden gebruikt. Vermeld voor flats of het de flat aan de linkerkant of aan de rechterkant is (vanaf de straat gezien) en van vooraan of achteraan ten opzichte van de gevel. Vermeld ook hoeveel slaapkamers de woning heeft. Vermeld alle identificatiegegevens: flatnummer, keldernummer, zoldernummer, parkeerplaatsnummer. Voorbeeld: kelder "B21" op verdiep -2 en parkeerplaats nr. 7 op verdiep -1.

Aantal parkeereenheden: Voer het aantal parkeereenheden van uw goed in.

 

Stap 3 - Documenten

De documenten moeten beantwoorden aan volgende:

- De aanvaarde extensies voor bestanden zijn : pdf, jpg, png, jpeg.

- De maximale grootte van de bestandsnaam is: 255 tekens.

- De maximale grootte per bestand is : 20 MB.

- De maximale bestandsgrootte is : 100 MB.

- Het maximum aantal bestanden per categorie is : 10.

 

Voeg het juiste document in de juiste categorie.

 

Betalingsbewijs van de dossierkosten.

De volgende elementen worden beschouwd als bewijs van betaling:

  • Kopie van bankafschrift;
  • Screenshot van daadwerkelijk verzonden bankoverschrijving;

Zorg ervoor dat het bankrekeningnummer dat de opdrachtgever, evenals de begunstigderekening en het bedrag, duidelijk zichtbaar zijn, voor identificatiedoeleinden en om de betaling te verifiëren. De uitnodiging tot betaling moet ten minste de volgende informatie bevatten: SI - [ adres van de woning ]

Inlichtingen over de eigendomstitel. (voorbeeld basisakte)

U kunt een certificaat of een kopie van de eigendomsakte verstrekken, of andere eigendomsdocumenten die het eigendom van het onroerend goed aantonen.

 

Fotoreportage. 

Dit document wordt ten zeerste aanbevolen. De fotoreportage is een praktische aanvulling op de letterlijke beschrijving van het gebouw. Het helpt ervoor te zorgen dat uw aanvraag als volledig wordt beschouwd. Upload foto's van het lopende jaar en representatief, waaronder een van de voor- en achtergevel gezien vanaf de straat (of vanaf de openbare ruimte). Op één foto moet het dak van het pand te zien zijn vanaf de straat (of openbare ruimte).

Raadpleeg ook onze gids voor foto-opname. 

 

Afschrift van het mandaat.

Gelieve een kopie van het mandaat te bezorgen dat ondertekend is door de eigenaar van het onroerend goed of door de officiële vertegenwoordiger van het bedrijf dat eigenaar is van het onroerend goed waarvoor de Stedenbouwkundige Inlichtingen worden aangevraagd. Als de aanvraag wordt ingediend door u als advocaat, is een kopie van het mandaat niet nodig. U moet echter wel een bewijs van uw status als advocaat overleggen.

 

Plan of schets.

Deze documenten worden sterk aanbevolen. Een schets of plan helpt je bij het analyseren en begrijpen van de indeling van uw goed. Upload een schets, tekening of plan die laat zien hoe uw goed is ingedeeld ten opzichte van andere eigendommen. Zorg ervoor dat u informatie toevoegt over de indeling van de verschillende eenheden en/of de verschillende ruimtes in elke eenheid. Zorg ervoor dat de nummering van de verdiepingen op de schetsen of plannen ook overeenkomt met de definitie van de verdiepingen in de beknopte beschrijving.

 

Uitreksel uit de kadastrale legger. FOD Financiën

Het kadastraal uittreksel is een overzicht met de basisgegevens van een vastgoedobject van de kadastrale registratie op een bepaalde datum. Het uittreksel is bedoeld om aan te geven wie bij het Kadaster als eigenaar van een bepaald perceel staat geregistreerd op een bepaalde datum.

 

Uitreksel uit het kadastraal percelenplan. FOD Financiën

De CadGIS-toepassing (www.cadgis.be) maakt gratis online raadpleging mogelijk van digitale kadastrale kaart en laat toe een kaartuittreksel afdrukken.

 

Juridische hoogdringendheid

Indien er juridische hoogdringendheid is, een document dat dit bewijst.

 

Stap 4 - Overzicht

In de samenvatting hebt u nog steeds de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen met het potlood

Als alles correct is, klikt u op "volgende".

Als u een kopie van uw aanvraag wilt exporteren, klik u op "export".

 

Stap 5 – Handtekening

Door de onderstaande tekst aan te vinken en op "verzenden" te klikken, ondertekent u.

Ik heb begrepen dat het valideren van de aanvraag gelijk staat aan het ondertekenen van alle documenten die deel uitmaken van de aanvraag voor Stedenbouwkundige Inlichtingen. Deze procedure is in overeenstemming met artikel 7 van de beschikking van 13 februari 2014 betreffende de communicatie langs elektronische weg met de overheid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 

 

Stap 6 - Bevestiging

Uw aanvraag voor Stedenbouwkundige Inlichingen is naar de betreffende afdeling gestuurd. 

U kunt de voortgang op elk gewenst moment in uw persoonlijke ruimte raadplegen en volgen.

Document acties